FAQ

Att köpa bil

-----------------------------

 

 

Hur köper jag bil via Bilgallerian?

 

De flesta av våra kunder har redan hittat en intressant bil i vår vagnpark innan de besöker oss. Om inte, hjälper vi gärna till att hitta en bil enligt dina önskemål.

Vi rekommenderar att du kommer förbi och provkör bilen, blir det för svårt att ta sig fram av resvägsskäl eller dylikt är du välkommen att ställa dina frågor till oss via telefon eller mail.

 

 

När kan jag få tillgång till bilen?

 

Våra annonserade bilar är alltid redo för omedelbar leverans. Allt för att du som kund ska kunna få genomgå en smidig affär och få med dig bilen på en gång.

Har du önskemål på annan leveransdatum kan vi självklart reservera bilen mot handpenning, tills du har möjlighet att plocka med dig din nyförvärvade bil.

 

 

Är bilarna servade?

 

Som en del i Bilgallerians kvalitetskontroll granskar vi bilens dokumenterade servicehistorik. Därefter följer vi tillverkarens rekommendationer genom att följa den specifika modellens serviceintervall. Samtliga kvalitetskontroller genomförs innan annonsering. På så sätt kan du som kund alltid känna dig trygg med din bilaffär hos oss.

 

 

Hur är det med besiktning och skatt?

 

Bilgallerian besiktar alltid de bilar som är inom sin besiktningsperiod. Samtliga bilar hos oss är avställda och ställs på i samband med ditt bilköp. Därför kan den kvarvarande skatten eller eventuell påställningsavgift överlåtas till bilens nye ägare.

 

 

Kan jag byta in min bil?

 

Ja, vi börjar med att värdera din nuvarande bil. Därefter får du en rekommendation på bilens värde samt bäst sätt att tillgå för just dig och din bil.

Att sälja bil

-----------------------------

 

 

Vilka bilar köper ni in?

 

Vi köper endast svensksålda bilar som inte har varit registrerade som Taxi.

För mer information om just din bil, kontakta vår inköpsavdelning.

 

 

Hur värderar jag min bil?

 

Enklast är att komma förbi oss så hjälper vi dig på plats. Du kan även fylla i vår värderingsformulär under fliken Sälj Bil så svarar vi inom 24 timmar.

 

 

Vem står för reparationen om ni hittar brister på min bil i samband med värderingen?

 

Kostnaden för reparationen dras av från vårt givna bud och därefter får du ta ställning till om du vill fortsätta med försäljningen.

 

 

Utför ni uppdragsförsäljning?

 

Uppdragsförsäljning är ett smidigt arbetssätt som vi kan tillämpa för nyare privatägda bilar samt företag.

Finansiering och garantier

-----------------------------

 

 

Kan jag finansiera mitt bilköp via er?

 

I samarbete med en av marknadens bästa finansieringsbolag kan vi på Bilgallerian erbjuda dig en del olika avbetalningsmöjligheter. Vid affär med finansieringsönskemål, betalar du endast kontantinsats på plats efter godkänd kreditprövning. Resterande belopp faktureras av vald finansieringsbolag.

 

 

 

Kan jag köpa bil utan kontantinsats?

 

Vid önskemål om bilköp utan kontantinsats kan våra finansieringsbolag erbjuda dig ett privatlån på hela beloppet istället.

 

 

 

Vilka Garantier gäller för mitt bilköp?

 

Samtliga av våra bilar omfattas av Trafiksäkerhetsgaranti enligt Lag.

Garantin avser de trafiksäkerhetskomponenter som omfattas av den obligatoriska kontrollbesiktningen, med undantag för komponenter i system för avgasrening, självvållade fel samt p.g.a. normal förslitning. Garantin gäller i en månad från köpedatumet eller maximalt 1000 km.

 

 

 

Jag är väldigt intresserad av en bil i ert lager, men bor långt bort. Vad gör jag för att inte missa just denna exemplar?  

 

I syfte att erbjuda flexibilitet för våra kunder, kan vi erbjuda dig att betala in en handpenning på bilen du gärna vill köpa. Naturligtvis har du rätt till att backa från affären om det skulle visa sig avvika från dina förväntningar, dock erhåller vi oss rätten att behålla handpenningen som kompensation för förlorad intäkt. 


 

 

Utöver ovan, hänvisar vi till de allmänna villkoren till vald fordonsgarantibolag i samband med ditt bilköp.

Övrigt

-----------------------------

 

 

Jag har nyligen köpt en bil via er som inte verkar fungera som det ska, vad bör jag göra?

Då samtliga bilköp omfattas av trafiksäkerhetsgarantin, samt har möjlighet till fordonsgarantitillägg i samband med ditt köp rekommenderar vi att du kontaktar din säljare så fort som möjligt.

 

 

Jag har köpt en bil och upptäckt en repa/ annan estetisk skada/ saknar tillbehör,

vad gör jag?

 

Då du som köpare har undersökningsplikt vid köptillfället, är det av största vikt att du uppmärksammar oss på dessa brister innan köpet är genomfört. Då vi säljer begagnade bilar kan vissa estetiska defekter bedömas som normal slitage, av denna anledning kan vi inte ta hänsyn till dessa punkter efter leverans.

KUNDERNA FÖRST

ENKELHET

ENGAGEMANG

TRYGGHET